En andeskondor som kom svevende bare noen meter over hodet på meg. Bildet er tatt ved Cruz del Condor i Colca-dalen i Peru. Tror det er en av de sikreste stedene og treffe på den.
Tja. Da jeg kom hjem og begynte å se gjennom bildene ble jeg først veldig glad fordi mange av dem er forholdsvis skarpe. Også dette. Det som er problemet er de hvite områdene. De blir fort utbrent. Noe av det hvite på høyre side av hode er også utbrent på denne. Jeg får ikke til å gjøre nok endringer til å få dette bort. Jeg har prøvd både i lightroom og i photoshop, men det er mulig det er kunnskapen min som er problemet. Bildet er heller ikke blant de mest spennende, men samtidig så får jeg frem noe av stoltheten til denne fuglen som har verdens nest største vingespenn. Det er nesten ikke mulig å se kondor uten at det er sol. Denne fuglen kan nesten ikke fly, den må sveve på varm luft som stiger opp. Derfor er det ikke mulig å komme over den uten at den blir truffet av sollys. Det er derfor et stort problem å ta bilder uten at de hvite partiene blir brent ut. De yngste fuglene som er under 8 år har ikke de hvite partiene, hverken rundt hodet eller på oversiden av vingene. Jeg fikk en del bilder av de også, men de er da heller ikke så flotte å se på. De ligner mye mer på en vanlig ørn.
Det eneste jeg har kommet på er å prøve å komme meg tilbake en dag det er overskyet, men da er det heller ikke sikkert at det er nok varm luft til at den kommer opp..
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_478074} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Sorte og hvite fugler i sterkt sollys er en stor utfordring å eksponere.
Selv pleier jeg å eksponere så lyst som mulig uten at bildet brenner ut. Dette kan sjekkes underveis ved hjelp av histogrammet eller utbrent-alarmen (er ganske utbredt på nyere kamerahus). Riktignok kan du i enkelte tilfeller hente fram detaljer i rawfil-konverteren, selv om utbrent-alarmen har gått, men har den ikke gått, så er du ihvertfall trygg.
Så blir det en jobb i etterbehandlingen å hente fram detaljer i både de lyse og mørke partiene.
På stillestående motiv, kan HDR ganske effektivt utvide det dynamiske omfanget, slik at du får med detaljer i både lyse og mørke områder. For fugler i flukt er dette imidlertid vanskelig.
Alternativt kan du bruke bracketing-funksjonen og ta flere eksponeringer hvor fuglen er i tilnærmet samme positur - også deretter klippe og lime fra lyse og mørke felter i de forskjellige eksponeringene. Også dette blir en slags HDR. I praksis kan dette imidlertid bli noe krevende.
Mvh Thorbjørn
Erlend S.
Stilig fugl.
Men jeg ville skarpet opp annerledes.Skarpe opp ett eller flere lag og penslet det inn der det trengs. Jeg føler at konturen er for tøft skarpet opp, mens undersiden av kropp og vinger kanskje kunne tålt litt mer.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Selv pleier jeg å eksponere så lyst som mulig uten at bildet brenner ut. Dette kan sjekkes underveis ved hjelp av histogrammet eller utbrent-alarmen (er ganske utbredt på nyere kamerahus). Riktignok kan du i enkelte tilfeller hente fram detaljer i rawfil-konverteren, selv om utbrent-alarmen har gått, men har den ikke gått, så er du ihvertfall trygg.
Så blir det en jobb i etterbehandlingen å hente fram detaljer i både de lyse og mørke partiene.
På stillestående motiv, kan HDR ganske effektivt utvide det dynamiske omfanget, slik at du får med detaljer i både lyse og mørke områder. For fugler i flukt er dette imidlertid vanskelig.
Alternativt kan du bruke bracketing-funksjonen og ta flere eksponeringer hvor fuglen er i tilnærmet samme positur - også deretter klippe og lime fra lyse og mørke felter i de forskjellige eksponeringene. Også dette blir en slags HDR. I praksis kan dette imidlertid bli noe krevende.
Mvh Thorbjørn
Men jeg ville skarpet opp annerledes.Skarpe opp ett eller flere lag og penslet det inn der det trengs. Jeg føler at konturen er for tøft skarpet opp, mens undersiden av kropp og vinger kanskje kunne tålt litt mer.